Ensemblemuziek in klavar-muziekschrift

Tegelijkertijd kwam het Klavecimbel (naast het kistorgel) als begeleidingsinstrument voor barokrepertoire weer in de belangstelling en zien we uiteraard ook klavarskribospelers in de rol van begeleider van ensembles met bijvoorbeeld blaas- en strijkinstrumenten en zangers. Naast de toename van overzettingen van origineel solo-repertoire voor klavecimbel zien we dan ook een duidelijke toename van begeleidingsrepertoire. Fluitsonates van Händel, vioolsonates van Vivaldi, cellosonates van Bach ? Het is er allemaal en voor zéér schappelijke prijzen te koop bij het Instituut in Ridderkerk. Van het ensemblerepertoire is op de site van de KVN een uitgebreide catalogus beschikbaar met meer dan 1100 stukken ! Als voorbeeld het eerste deel uit een sonate voor blokfluit of hobo of viool en klavecimbel van Händel (HWV 369) Hierbij krijg je een goede indruk van wat er van je als begeleider technisch gevraagd wordt.

Klik op het beeld om het muziekstuk als pdf te downloaden.
meespelen1

Klavecimbel HWV 369 Sonate in F blokfluit en bc deel 1 Grave Larghetto s

Partijen in klassieke notenschrift:

partij voor blokfluit of hobo of viool
Klavecimbel HWV 369 Sonate in F solo partij voor blokfluit of hobo of viool en bc s
partij voor basso continuo of cello
Klavecimbel HWV 369 Sonate in F CELLO PARTIJ s

Samenspel met beide muziekschriften!

Sonata Settima van G. Finger:

Scarlatti Quartettino 1 Adagio:

Scarlatti Quarttetino 2 Allegro: