• bladmuziek.jpg
  • uitleg-n.jpg
Klavecinisten in de Klavarvereniging
klavecimbel

Tot de leden van de Klavarvereniging Nederland behoren ook klavecinisten. De opkomst van de de Oude Muziek beweging rond de 70-er jaren van de vorige eeuw is gelijk op gegaan met de opkomst van het klavecimbel als solo- en als begeleidingsinstrument voor de uitvoering van Barokmuziek uit de 18de eeuw en eerder.

Het repertoire in klavar-muziekschrift
Klavecimbel BUSTIJN suite 5 in g min clavecimbel deel 1 Preludio s

De meeste klaviermuziek van vóór ca 1800 is bedoeld voor orgel, klavichord of klavecimbel. Veel klavecimbelmuziek is dus bijvoorbeeld heel goed op orgel (zonder pedaal) uit te voeren. En omgekeerd! Waar dit repertoire eerder vooral op de 19de eeuwse piano werd uitgevoerd is klavecimbel nu hét voorkeursinstrument. Ook voor veel composities die eerder alleen op orgel (zonder pedaal) uitgevoerd konden worden. In Klavar-muziekschrift is er zodoende veel muziek voor Klavecimbel beschikbaar.

Als voorbeeld het eerste deel uit de 5de suite voor klavecimbel van Pieter Bustijn uit Middelburg (1649-1729) Probeer ook maar uit op orgel en merk dat er veel te genieten valt.

Attachements

Klavecimbel HWV 369 Sonate in F solo-partij voor blokfluit of hobo of viool.pdf